مقاله یاس مجلل

تفاوت اسپرسو ساز ها

تفاوت اسپرسو ساز ها

تفاوت اسپرسو ساز ها به انواع اسپرسوساز باز می گردد. پس ابتدا باید بدانیم انواع اسپرسو ساز کدامند. سپس به بررسی تفاوت آن ها بپردازیم. انتخاب میان ده ها مدل اسپرسو ساز، می ‌تواند یک چالش بزرگ به حساب آید. از دستگاه‌ های اسپرسو ساز دستی با همه زحمت و مراقبتی که می ‌طلبند تا دستگاه‌ های اسپرسو ساز اتوماتیک که تنها با یک لمس ساده کار می کنند؛ هر یک ویژگی ‌ها و مزایای خود را دارند. در این مقاله، به بررسی انواع مختلف اسپرسوسازها می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم انتخابی آگاهانه ‌تر و  برای تهیه قهوه مورد علاقه ‌تان داشته باشید.

فهرست مطالب

نحوه عملکرد دستگاه های اسپرسو ساز

سه مدل دستگاه اسپرسو ساز

تفاوت اسپرسو سازها از لحاظ عملکرد، کاملا به نوع و مدل دستگاه بستگی دارد. دو نوع اصلی اسپرسو سازها شامل اسپرسوساز دستی یا معمولی و اسپرسوسازهای اتوماتیک (نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک) هستند.

عملکرد دستگاه های اسپرسو ساز دستی (معمولی)

دستگاه‌ های اسپرسو ساز دستی، همانطور که از نامشان پیداست؛ به صورت دستی عمل می‌ کنند. کارکردن با این دستگاه ها به کمی تمرین و مهارت نیاز دارد. کاربر می‌ بایست فشار آب را به دلخواه و دستی تنظیم کند و به طور دقیق کنترل کیفیت اسپرسو را زیر نظر داشته باشد.

این دستگاه‌ ها ساده ترین و ارزان ترین نوه اسپرسوسازها هستند و عموماً شامل نازل های فشار قابل تنظیم دستی، یک یا چند گروپ (هر گروپ برای تهیه یک فنجان اسپرسو) هستند. همچنین باید از قبل به صورت دستی قهوه را آسیاب کنید.

عملکرد دستگاه های اسپرسو ساز اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

اسپرسو سازهای اتوماتیک دارای عملکرد کاملاً خودکار هستند. کاربر فقط کافه اسپرسو (دانه یا پودر قهوه) را داخل محفظه دستگاه می‌ ریزد و سایر مراحل از جمله آسیاب قهوه و دم کردن اسپرسو به صورت اتوماتیک توسط دستگاه انجام می‌ شود. اسپرسو ساز اتوماتیک خود به دو گروه اسپرسو ساز نیمه اتوماتیک و اسپرسو ساز تمام اتوماتیک تقسیم می شود.

  • اسپرسو ساز نیمه اتوماتیک:

این دستگاه ‌ها دارای عملکردی بین خودکار و دستی بودن هستند. برخی از مراحل مانند آسیاب قهوه، به صورت دستی توسط کاربر انجام می ‌شود. اما مراحل دیگر از جمله تنظیم فشار آب و استخراج اسپرسو به صورت خودکار صورت می گیرد.

  • اسپرسو ساز تمام اتوماتیک:

اسپرسو ساز های تمام اتوماتیک تمام فرآیند آسیاب قهوه تا دم کردن اسپرسو را به صورت خودکار و تنها با فشردن یا لمس یک کلید انجام می دهند. این اسپرسو سازها امکانات بیشتری نظیر فوم ساز شیر و … نیز دارند. اسپرسو سازهای کپسولی (نسپرسو ساز) نیز در دسته اسپرسو سازهای تمام اتوماتیک قرار دارند.

انواع اسپرسو سازها از لحاظ نوع قهوه

یک فنجان قهوه اسپرسو در کنار کپسول ها و دانه های قهوه

مهم ترین تفاوت اسپرسو ساز ها ناشی از نوع قهوه مورد استفاده در آن ها است. دو نوع قهوه پودری و کپسولی، در اسپرسو سازها استفاده می شود.

دستگاه های اسپرسو ساز پودری

تمام انواع اسپرسو سازهایی که از پودر قهوه در آن ها استفاده می شود؛ در این دسته قرار دارند. از جمله: اسپرسو ساز دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک پودری.

دستگاه های اسپرسو ساز کپسولی

اولین بار شرکت نستله، اسپرسو ساز کپسولی را با نام نستله وارد بازار کرد. از این رو، به اسپرسو ساز کپسولی، نسپرسو ساز نیز می گویند. این دستگاه‌ ها برای تهیه اسپرسو با استفاده از کپسول‌ های قهوه طراحی شده ‌اند. کاربر فقط قهوه کپسولی یا کپسول قهوه (کپسول نسپرسو) دلخواهش را درون دستگاه قرار می دهد. دکمه را فشار می دهد و در عرض چند ثانیه اسپرسو تازه و خوشمزه را دریافت می ‌کند.

تفاوت اسپرسو ساز پودری و کپسولی

نحوه عملکرد، زمان دم کشیدن اسپرسو، غلظت و طعم، تنوع طعم، گرمای دستگاه، سهولت استفاده و قیمت اسپرسو ساز پودری و کپسولی با یکدیگر متفاوت است. برای مثال، اسپرسوی کپسولی به دلیل مقدار کمتر قهوه در هر کپسول، غلظت و کافئین کمتری نسبت به اسپرسوی پودری دارد.

در مقاله «تفاوت اسپرسو ساز پودری و کپسولی» به طور کامل به مقایسه اسپرسوسازهای پودری و کپسولی پرداخته ایم.

تفاوت اسپرسو ساز و نسپرسو ساز

یک اسپرسو ساز کپسولی یا نسپرسوساز

در اینجا منظور از اسپرسو ساز همان دستگاه نوع پودری و نسپرسو ساز همان مدل کپسولی می باشد. قبل تر درباره این موارد توضیحاتی ارائه شده، با این حال در ادامه برخی دیگر از توضیحات لازم خدمت شما و لینک جامع این مقاله ارائه شده.

عاشقان اسپرسو همیشه بین خرید اسپرسو سو نسپرسو ساز تردید دارند. واقعا هم انتخاب سختی است. چون هر کدام مزایا و معایب خاص خودش را دارد. نسپرسو ساز آسان و سریع و بی دردسر است. در حالیکه اسپرسو ساز اسپرسو غنی و سنگین تری دم می کند. در مطلب «تفاوت اسپرسو ساز با نسپرسو ساز» کاملا دقیق ایمن دو دستگاه را بررسی کرده ایم.

تفاوت اسپرسو ساز ها در برند

تفاوت اسپرسوسازها از لحاظ برند می ‌تواند در چند جنبه مختلف ( کیفیت، قابلیت‌ها، طراحی، قیمت و…) مشاهده شود. برخی برندهای معروف مانند نوا و مباشی دستگاه‌ های با کیفیتی تولید می کنند که دارای قابلیت ‌های پیشرفته، طراحی زیبا و عملکرد قابل اعتمادی هستند. از طرف دیگر، برندهای دیگری نیز می باشند که با قیمت ارزان و عملکرد نسبتا خوب در بازار حضور دارند. بنابراین، انتخاب اسپرسوساز مناسب به ویژگی ‌ها و نیازهای شخصی شما بستگی دارد.

اگر در انتخاب نوع اسپرسو ساز به نتیجه برسید؛ وارد چالش بعدی خواهید شد. یعنی انتخاب برند و مدل اسپرسو ساز. جای نگرانی هم ندارد. چون ما در مقالات «تفاوت اسپرسو ساز نوا وندوا» و «تفاوت اسپرسو ساز نوا و مباشی» سعی کرده ایم با بیان تفاوت ها و مقایسه ی برندهای پرفروش، کار را برایتان راحت کنیم. هر دو برند اسپرسو ساز نوا (NOVA) و اسپرسو ساز مباشی (MEBASHI) محصول کشور ژاپن، با کیفیت، پر فروش و مقرون به صرفه هستند. دستگاه های اسپرسو ساز ندوا (NDVA) نیز از با  بهترین اسپرسو ساز های ساخت چین هستند. طراحی ظاهری هر سه نیز تقریبا مشابه و از جنس استیل است.

تفاوت اسپرسو ساز و قهوه ساز

نوبتی هم باشد، نوبت بیان تفاوت اسپرسو ساز و قهوه ساز است. مهم ترین تفاوت در نوع قهوه مورد استفاده در دو دستگاه است. (کپسولی، پودری، دانه، غلاف) است. به طور کلی در اسپرسو سازها از قهوه آسیاب شده دانه ریز(پودری)، قهوه کپسولی یا غلاف قهوه استفاده می شود. اما برای قهوه ساز فقط از قهوه آسیاب شده دانه درشت استفاده می شود. تفاوت دیگر در طعم و بافت قهوه است. برای اسپرسو، آب تقریبا در حال جوش و پر فشار، باعث دم کشیدن قهوه می شود. به همین دلیل، اسپرسو طعم غنی و کافئین بالایی دارد. اما برای قهوه قهوه ساز ، آب داغ روی قهوه آسیاب شده ریخته می شود و از طریق یک فیلتر درون فنجان چکه می کند. به همین دلیل، اسیدیته دانه های قهوه حفظ شده و طعم قهوه سبک تر و کم کافئین تر می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت قهوه ساز با اسپرسو ساز وارد لینک شوید: تفاوت قهوه ساز با اسپرسو ساز

نتیجه گیری درباره تفاوت اسپرسوسازها

تفاوت‌ های اسپرسوسازها از لحاظ عملکرد، نوع قهوه و برند می‌تواند تجربه خرید و استفاده شما را تحت تأثیر قرار دهد. قبل از خرید، مهم است که نیازها و ترجیحات وسلایق خود را به دقت مشخص کنید. اسپرسوسازی که بهترین ترکیب از کیفیت، عملکرد و قیمت را ارائه می‌دهد، می ‌تواند تجربه‌ ی لذت‌ بخشی برای شما فراهم کند و از لحاظ مالی و عملکردی، سرمایه ‌گذاری موثری باشد. در نهایت، لذت بردن از یک فنجان قهوه‌ی اسپرسو تازه و خوشمزه، از همه مهم‌ تر است و برند و نوع دستگاه می‌ تواند تاثیر کمتری در این تجربه داشته باشد.

فروش ویژه اسپرسو ساز ها

بخش سوالات متداول درباره تفاوت اسپرسوسازها

1. اسپرسو ساز اتوماتیک بهتر است یا دستی؟

این کاملا به خود شما بستگی دارد. اسپرسو ساز اتوماتیک به صورت خودکار عمل می ‌کند. این امر برای افرادی که به دنبال راحتی و سرعت هستند، مناسب تر است. اسپرسوساز دستی به دلیل دستی بودن تنظیم فشار آب، نیازمند مهارت و زمان بیشتری برای یادگیری و استفاده است. اما به دلیل کنترل بیشتر روی فرآیند دم کردن اسپرسو،برخی آن را بهتر و قابل اعتماد تر می ‌دانند.

برند دستگاه اسپرسو ممکن است در کیفیت قهوه نهایی تاثیر داشته باشد، اما این تنها عاملی نیست که بر کیفیت قهوه تأثیر می ‌گذارد. عوامل دیگری مانند نوع و کیفیت دانه قهوه، تنظیمات دستگاه، توانایی استخراج قهوه و مهارت و تجربه کاربر نیز در کیفیت قهوه تهیه شده تأثیرگذار هستند.

 

اگر علاقه‌ مند به نوشیدنی هایی با پایه اسپرسو مانند اسپرسو، لاته و کاپوچینو دارید؛ استفاده از اسپرسوساز ممکن است برای شما مناسب تر باشد. اما اگر به دنبال قهوه های دمی رقیق و پر آب با عطر بیشتر از جمله فرانسه یا آمریکانو هستید، قهوه‌ساز ممکن است گزینه‌ی بهتری برای شما باشد. همچنین، در نظر داشته باشید که اسپرسو ساز ها معمولا فرآیند اتوماتیک تری نسبت به قهوه سازها دارند.

انتخاب بین اسپرسوساز کپسولی و پودری (معمولی) بستگی به نیازها، ترجیحات و موقعیت شما دارد. اسپرسوساز کپسولی به صورت سریع و آسان اسپرسو تهیه می ‌کند و اغلب دارای طراحی کوچکتر و مناسب برای استفاده در فضاهای کوچک است. همچنین، گستره‌ ی وسیعی از طعم‌ ها و برند های مختلف کپسول ‌ها را نیز برایتان فراهم می ‌کند. اما با اسپرسوسازهای معمولی کیفیت بالاتری از قهوه را تجربه می کنید و می ‌توانید اندازه، نوع و قوام قهوه را نیز بیشتر کنترل کنید. البته زمان بیشتری نیز می گیرد.

شرکت ندوا یک شرکت لوازم خانگی چینی است.

شرکت ندوا یک شرکت لوازم خانگی چینی است.

جواب این سوال به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد. هر دو دستگاه قابلیت تهیه قهوه با کیفیت را دارند.

بله، هر دو دستگاه برای مصرف خانگی مناسب هستند.

محدودیت در انتخاب نوع قهوه، هزینه بیشتر قهوه های کپسولی در مقابل دانه های قهوه، آسیب به محیط زیست به دلیل روکش آلمینیومی کپسول ها، کیفیت کمتر قهوه به دلیل از دست رفتن عطر و بوی پودر داخل کپسول ها در گذر زمان، محدود بودن به اندازه قهوه موجود در کپسول ها.

جواب این سوال کاملا سلیقه ای است. نسپرسو ساز اسپرسویی سریع و بی دردسر تحویلتان می دهد. اما اسپرسوی اسپرسو ساز غلظت و عطر بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *