مقاله یاس مجلل

تفاوت قهوه ساز با اسپرسو ساز

تفاوت قهوه ساز با اسپرسو ساز

دستگاه اسپرسو ساز با استفاده از فشار بالا (حدود 9 بار یا بیشتر) آب گرم را با فشار زیاد از صافی قهوه عبور داده و قهوه را با غلظت بالا و در حجم کمی تولید می‌کند. این فرآیند در مدت زمان کوتاهی به طول می انجامد. در مقابل، قهوه‌سازها با فشار کمتری (حدود 1 یا 2 بار) عمل می‌کنند و قهوه را با حجم و زمان بیشتری استخراج می کند. این دستگاه‌ها مناسب برای تولید قهوه با غلظت متوسط و در حجم بیشتر هستند. در نهایت، تفاوت قهوه ساز با اسپرسو ساز در اینجاست؛ اسپرسو ساز برای علاقه ‌مندان به قهوه با طعم و غلظت بالا می باشد، در حالی که قهوه‌سازها برای افرادی که به دنبال قهوه با حجم بیشتر و زمان استخراج طولانی‌تری هستند، مناسب می‌باشند.

فهرست مطالب

تفاوت قهوه قطره ای با اسپرسو

یک دستگاه قهوه ساز و یک دستگاه اسپرسوز روی کابینت آشپزخانه

قبل از اینکه فرق بین اسپرسو ساز و قهوه ساز را توضیح دهیم؛ بهتر است ابتدا تفاوت قهوه اسپرسو با قهوه فیلتری (فیلتر شده) را بدانید.

• قهوه اسپرسو

یک نوشیدنی اصیل ایتالیایی است که طعم قوی و بافت غلیظ و خامه ای دارد. این نوشیدنی را به صورت «تک شات» یا «دبل شات» مصرف می کنند.

• قهوه قهوه ساز

قهوه فیلتری یا قهوه قطره ای/ چکه ای  به دلیل فرآیند دم متفاوت، بافتی سبک، پر آب و عطر بیشتری دارد.

تفاوت قهوه ساز با اسپرسو سازچیست؟

یک دستگاه قهوه ساز و یک دستگاه اسپرسو ساز روی کانتر آشپزخانه

در ادامه فرق قهوه ساز و اسپرسو ساز را به صورت کامل توضیح می دهیم:

1. روش دم کردن قهوه (عملکرد دستگاه)

مهم ترین تفاوت اسپرسو ساز ها در نوع قهوه مورد استفاده در دستگاه (کپسولی، پودری، دانه، غلاف) است. به طور کلی برای اسپرسو، آب تقریبا در حال جوش و پر فشار، باعث دم کشیدن قهوه می شود. به همین دلیل، اسپرسو طعم غنی، خامه ای و کافئین بالایی دارد. اما برای قهوه قهوه ساز ، آب داغ روی قهوه آسیاب شده ریخته می شود و از طریق یک فیلتر درون فنجان چکه می کند. به همین دلیل، اسیدیته دانه های قهوه حفظ شده و طعم قهوه سبک تر و کم کافئین تر می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت قهوه ساز ها وارد لینک شوید: تفاوت اسپرسو ساز ها

2. درجه آسیاب دانه قهوه و زمان آماده سازی

اسپرسو ساز ها از آسیاب ریز و پودری استفاده می کنند. به همین دلیل، این دستگاه قهوه را سریع تر دم می کند. اما آسیاب قهوه ساز ها درشت تر است؛ که باعث افزایش زمان دم کشیدن قهوه خواهد شد. تفاوت در اندازه آسیاب، باعث می شود که عطر قهوه ی قهوه ساز بیشتر باشد. زیرا آب مدت زمان بیشتری با دانه های قهوه در تماس است.

3. میزان کافئین در تفاوت قهوه ساز با اسپرسو ساز

به طور کلی؛ میزان کافئین موجود در هر فنجان 225 میلی لیتری قهوه فیلتری، حدود 95 تا 165 میلی گرم است. در حالی که در همین فنجان، میزان کافئین اسپرسو حدود 375 تا 520 میلی گرم خواهد بود. اما چرا میزان غلظت و کافئین اسپرسو بیشتر از قهوه قهوه ساز است؟ به سه دلیل که بالاتر نیز گفتیم؛

  1. در اسپرسو، نسبت پودر قهوه به آب کمتر است.
  2. آسیاب اسپرسو ریزتر است.
  3. روش دم کردن اسپرسو، تحت فشار و سریع است.

توجه: اینکه کافئین قهوه بیشتر است یا اسپرسو؛ به مقدار مصرف آن بستگی دارد. زیرا افراد ممعمولا یک لیوان قهوه فیلتری می خورند. در حالیکه اسپرسو را به صورت تک شات می خورند. به این ترتیب، کافئین دریافتی از قهوه قهوه ساز بیشتر خواهد بود.

4. طراحی، ظاهر و نگهداری

کار با قهوه ساز آسان تر است یا اسپرسو ساز؟ طراحی دستگاه های اسپرسو ساز به دلیل عملکرد چند کاره و انعطاف پذیری بیشتر (داشتن تنظیمات مختلف)، معمولا پیچیده تر از قهوه ساز ها هستند. به همین دلیل کار با قهوه ساز ها و نکهداری از آن ها، راحت تر است.

5. ظرفیت مخزن

قهوه ساز ها به دلیل مخزن آب بزرگتر، میزان قهوه بیشتری نیز نسبت به اسپرسو ساز ها در هر بار استفاده دم می کنند.

6. قیمت

قیمت دستگاه های قهوه ساز و اسپرسو ساز به برند و تک کاره یا چند کاره بودن آن ها بستگی دارد. اما معمولا قهوه ساز ها به دلیل فرآیند و عملکرد ساده تر، ارزان تر از اسپرسوز ها هستند.

7. تنوع در تهیه انواع قهوه

اسپرسو پایه دیگر قهوه ها مثل لاته، کاپوچینو، ماکیاتو و … نیز هست. در نتیجه با اسپرساز ها می توان نوشیدنی های بیشتری درست کرد. در حالی که تنوع نوشیدنی هایی که می توان با قهوه ساز آماده کرد، کمتر است.

نتیجه گیری درباره تفاوت قهوه ساز با اسپرسو ساز

حالا که فهمیدید فرق اسپرسو ساز و قهوه ساز چیست؛ می توانید خرید مطمئن تری داشته باشد. در نهایت، هر دو دستگاه به دلیل فرآیند متفاوت عمل آوری قهوه، طعم و تجربه متفاوتی از قهوه را ارائه می کنند. با بررسی تفاوت قهوه ساز با اسپرسو ساز، انتخاب بین این دو به ذائقه و سلیقه شخصی شما و کاربردی که از دستگاه خود انتظار دارید، باز می گردد. اگر قهوه ای غلیظ و با کافئین بالا می خواهید احتمالا اسپرسو ساز بیشتر به دردتان می خورد. اما اگر به دنبال یک قهوه سیاه سبک و بی دردسر هستید، قهوه ساز فیلتری برایتان مناسب تر است.

فروش ویژه اسپرسو ساز ها

بخش سوالات متداول درباره تفاوت قهوه ساز با اسپرسو ساز

1. قیمت اسپرسو ساز بیشتر از قهوه ساز است؟

معمولا قیمت اسپرسو ساز ها بیشتر است.

تفاوت اصلی قهوه ساز با اسپرسو ساز در عملکرد (نحوه دم کردن قهوه) است.

خیر. زیرا قهوه ساز ها اب پرفشار لازم برای تهیه اسپرسو را ندارند. اما می توانید با استفاده از آب کمتر و قهوه بیشتر، با قهوه ساز قهوه غلیظ تری درست کنید.

قهوه ایرلندی، قهوه فرانسه، قهوه سرد و…

انواع کاپوچینو، لاته، انواع اسپرسو ها، ماکیاتوآ آمریکانو و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *